2011-01-08

Masinė isterija arba kodėl "visi" išsigando Pakso

Europos Žmogaus Teisių Teismas  (toliau – EŽTT) priėmė verdiktą. Lietuva nepagrįstai sumažino pasyviąją rinkimų teisę, t.y. būti renkamu, buvusiam Lietuvos Respublikos Prezidentui Rolandui Paksui. Lietuvoje prasidėjo masinė panika ir isterija. Yra dėl ko. Be to, Paksas dar galės prisiteisti iš Lietuvos pinigų (jei atiduotų juos pensininkams, balsai Seimo rinkimuose garantuoti), o atidžiai peržvelgus Konstituciją ir padėliojus scenarijus - keisti Lietuvos valstybinę ir konstitucinę santvarką iš esmės.


Aišku, EŽTT „neleido“ Paksui būti renkamu į Prezidentus, tačiau leido naudotis pasyviąja rinkimų teise, kaip minėjau, būti renkamu į Lietuvos Respublikos parlamentą (Seimą), taip pat savivaldybių Tarybas.
Pripažinkime, kad Lietuvos žmonės yra taip nusivylę politinėmis partijomis, Seimu, Vyriausybe ir teismais, kad 2012 m. Seimo rinkimuose gerų rezultatų tradicinės politinės partijos – socdemai, konservatoriai, įvairaus plauko liberalai - tikėtis negalės. Prognozuotina, kad Paksas ir prisiglaudę Uspaskicho darbiečiai paims daugumą. Manau, bus politinis valymas, galbūt tam tikras kerštas, teismai. Na, žodžiu, visi nusigandę ir klausia, „kas dabar bus?“.

Jeigu darysime prielaidą, kad paksistai ir darbiečiai paima daugumą, tai situacija gali būti tokia: premjeras ir Seimo pirmininkas, aišku, kas: Paksas ir Uspaskich. Netikit? Konstitucijos 60 str. sako, kad „Seimo narys gali būti skiriamas tik Ministru Pirmininku ar ministru“ (reiškia, Paksas tampa Premjeru). 

Ar Seimas gali būti galingas? Jis toks ir yra. Pavyzdžiui, 67 str. leidžia svarstyti ir priimti Konstitucijos pataisas, leisti įstatymus, Seimas apkaltos (juk idėjų yra visada) tvarka gali nušalinti Prezidentą arba „nurodyti“ Konstituciniam Teismui (nes Prezidentas turi teisę skirti 3 teisėjus ir 9, o dėl kitų kandidatūrų bus suderinta) paskelbti Prezidentą „sergančiu“ ir nušalinti. Žodžiu, tokiu atveju Prezidento pareigas laikinai eina Seimo Pirmininkas (kuriuo gali būti Paksas). 

Tarkim, Paksas laikinai eina Prezidento pareigas, o Seimo daugumą turi paksistai ir darbiečiai. Kokie galimi scenarijai? Pagal 84 str., Prezidentas teikia Seimui Aukščiausiojo Teismo teisėjų kandidatūras (...), iš jų teikia Seimui skirti Aukščiausiojo Teismo pirmininką; skiria Apeliacinio teismo teisėjus, o iš jų – Apeliacinio teismo pirmininką; apygardų ir apylinkių teismų pirmininkus. Taigi, teisėjai Pakso kišenėje. 

Kas dar? Teikia Seimui Valstybės kontrolieriaus, Lietuvos banko valdybos pirmininko kandidatūrą (monetarinė politika Pakso rankose); Seimo pritarimu skiria ir atleidžia kariuomenės vadą (kariuomenė Pakso rankose) ir saugumo tarnybos vadovą (VSD irgi Pakso rankose - jis tuomet viską žino, kompromatų politiniams oponentams apstu).

Beje, kaip supratote, Seimas gali keisti Konstituciją. O sudaryti tokį scenarijų, kad būtų panaikinta Prezidento institucija – nesudėtinga. Žodžiu, Paksas gali parodyti savo raumenis taip, kad net iš esmės lengvai pakeistų Lietuvos likimą, šalies konstitucinę santvarką.

Dabar pradėkime ieškoti kaltų dėl susidariusios situacijos. Minia atras ir nulinčiuos. Vėl vidaus karai. Grybų karai. Bet realūs. O kai kuriems yra ko bijoti. Ir net labai.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą